2015. okt 14.

Hány kalóriát éget el egy blog?

írta: Zsolt Szilágyi
Hány kalóriát éget el egy blog?

 Egy éves a Szabadtüdős természetbúvár blog!!! Szinte el se hiszem! 

Szerepelhettem a Kossuth rádióban, előadhattam a Zöld OT-én és mikor Magyarországon
járt , Dr. Jane Goodall áldását adta a blogomra. De a legnagyobb siker számomra, amikor figyelhetem barátaim arcát , miközben egy új bejegyzést rektorálnak. Egyik percben még feszülten figyelnek, majd összerándulnak, nevetnek és közlik velem hogy hülye vagyok. Mivel a blogom célja a szórakoztatás és ismeretterjesztés, ennél jobb visszajelzést nem is kívánhatnék. Egy nagyszerű év volt, köszönöm Nektek! 

No de vissza a mai kérdésünkre: Hány kalóriát égettettem el az olvasóimmal egy év alatt?

Eddig 39 bejegyzésnél járok, van amelyik csak egy képből áll, van amelyik napok kutatómunkájának eredményeként született. Eddig a pillanatig az oldalam 111.556 lapletöltést regisztrált. Ez 111.556 kattintást jelent.

Mérhető-e egy kattintás által elvesztett energia?

Egy kattintáshoz 11,7 gramm izmot kell megmozgatnunk az alkarunkban. Igen, az alkarunkban. Az ujjainkban ugyanis nincsenek izmok. A munkát az alkarunkban lévő izmok végzik, és inak segítségével mozgatják az ujjainkat, mint egy marionett mester a bábuit.

Ennyi izom megmozdításához 1,42 kalóriát kell felhasználnunk. De várjunk csak...ez alapján 2000 kattintással már le is dolgoztam volna a napi ajánlott kalória bevitelem? Valami nem stimmel. Nos, a kalória nem más, mint ,,az az energiamennyiség, amely 1 grammnyi víz hőmérsékletének 1 celsius fokkal történő emeléséhez szükséges."  letoltes_2.jpg

 A kalória egység  leginkább tudományos kutatásokban használatos. A hétköznapokban ennek 1000 szeresét, a kilokalóriát (kcal)(kilo=ezer) használjuk, csak rosszul. Apróságnak tűnhet, de ez olyan, mintha legyintenénk a gramm - kilogramm közti különbségre. 

Tehát egy kattintáshoz nagyjából  0,00142 kilokalóriát kell felhasználnunk. Azaz egy év alatt (111.556 klikk) 158,4 kilokalóriát égettem le a magyar lakosságtól. Nagyon szívesen Norbi! Helyetted dogozom!91fc344e6679afd9df7d428afb890b40.png

Hogy szemléltethetném ezt az energiamennyiséget?

A kalória csak az energiamérés egyik egysége. 1 kalória (cal) = 4,184 J (joule). A joule a robbanóanyagok erejének mérésénél is használatos, de szerencsére van egy anyag, amivel sokkal könnyebb számolni. Ez az anyag a trinitrotoluol azaz a TNT.d087626b6262a916cbea4d32adeb0f5c.png

1 grammja pontosan 1 kilokalóriát tartalmaz.

Azaz 158,4 gramm TNT energiáját halmoztam fel. Ez 2 darab PM-79 - es taposóaknában lévő TNT mennyiségével egyenlő.344e82d31eab8e3456548dc8f582f6e5.png

280 gramm citromtorta is ennyi kilokaloriát tartalmaz, de ez kevésbé drámai.9ba5ee473777e2bdba00503dca3c3ac6.png

Szóval pontos ez a számítás? 

Valószínűleg nem,  inkább egy teoretikus válaszról van szó, de nem is ez a lényeg. Ahhoz, hogy ez az írás megszülethessen, kicsit el kellet merülnöm és összefüggéseket keresnem a fizika, az anatómia, a haditechnika és a gasztronómia világai között. Ezen kis felfedező utak alatt rengeteget tanulok a körülöttünk lévő elképesztő világról. Szerencsére sokak kísérnek és segítenek ezen az úton. 

Köszönöm a Pangea Környezetvédelmi és Kulturális Egyesület nagy tudású és bölcs szakijainak, a Fővárosi Állat- és Növénykert, a Sóstó Zoo, a Xantus János Állatkert és a Szegedi Vadaspark gondozóinak és munkatársainak, a Szent István Egyetem kutatóinak és a Magyar Madártani Egyesületnek, hogy mindig válaszoltak a hülyébbnél hülyébb kérdéseimre (ha hibát találtok az biztos, hogy én voltam). Köszönöm a trolljaimnak, mert sosem hagyták, hogy sokáig üljek a babérjaimon.

Külön köszönöm Lévai Andrásnak, aki felkarolta az akkor még gyerekcipőben járó oldalamat, és segítségével a közmédiába is beszivároghattam.

És külön köszönöm az index.hu munkatársainak, hogy annyi emberhez jutattatták el agymenéseimet. Remélem még sok szemöldök emelkedik a magasba. 

Ami a jövőt illeti: 06db47356716992e561eaf692275e792.png

Lelkes, kíváncsi, szőrszálhasogató  és fura maradok jövőre is.10906005_774706115948027_8732741756238774458_n.jpg

 Köszönet a forrásoknak:

 http://mashable.com/2013/03/13/mouse-click-calories/#wuUoiZ_X7mq1

http://orvosilexikon.hu/module-News-display-sid-223.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

Szólj hozzá

terészet